Въпрос №3: Предопределението прави ли Бог несправедлив?

Въпрос 3


Прави ли абсолютното Божие
предопределение Бог несправедлив?


“На това ти ще речеш: А защо още обвинява? Кой може да противостои на волята му?" (Рим. 9:19).

Павел беше специалист по логика. Той знаеше точно какво обърканите (или бунтовни) хора ще се запитат, след като е описал закоравяването на сърцето на Фараона от Бога. Човекът, който не желае да приеме истината на Павловите думи, ще отвърне: “Ти казваш, че Бог не прояви честно безпристрастно отношение. Фараонът би могъл да се покае. Но Бог не му позволи да се покае. Какъв Бог е това? Казваш, че Той е всемогъщ. Тогава Той не е справедлив. Кой би могъл да противостои на волята на всемогъщ Бог? Но такъв Бог не е Бог на етиката, защото Той ограничава човешкото етично поведение. Аз не вярвам в твоя Бог. С други думи, Павле, ти си представил неправилно Бога. Ти свидетелствуваш грешно срещу Него. Бог или е праведен, или е върховен предопределящ Бог. Но Той не може да бъде и двете. Аз предпочитам да вярвам в праведен Бог, Който допуска човешка независима свободна воля. По-добре свят на възможностите, отколкото предопределен свят.”

Отговорът на Павел на такава логика е възмутителен за автономните хора: “Но, о, човече, ти кой си, че да отговаряш против Бога? Направеното нещо ще рече ли на онзи, който го е направил: Защо си ме така направил? Или грънчарят няма власт над глината, с част от същата буца да направи съд за почит, а с друга част – съд за непочтена употреба?” (Рим. 9:20-21). Накратко, замълчи, оплаквателю! Бог е върховен. Не издигай логически парадокс: “праведност срещу всемогъщество.”


Вероятен отговор

“Върховенството на Бога всъщност не означава предопределение. То означава, че Той е могъщ, но в Своята милост. Той оставя на хората място за свободен избор, така че по никакъв начин Бог не е авторът на греха. На хората са дадени свободна воля и свободен избор. Той е справедлив, защото доброволно ограничава собствената Си тотална власт.”


Моят отговор: Тогава какво е значението на израза, “съдовете, предмети на гнева Си, приготвени за погибел” (ст. 22)? Какво е съд направен от грънчар за – с намерение – погибел? Ако той не е направен с намерение, случаен ли е? Но Павел говори за две категории съдове, като двата вида са направени за съответните цели. Слушайте предупреждението на Исая към онези теолози, които противопостават върховенството на Бога срещу справедливостта на Бога:

“Горко на онзи който се препира със Създателя си! Черепка от земните черепки! Ще рече ли калта на Този, който й дава образ: Що правиш…? (Ис. 45:9).

Някои въпроси не трябва да бъдат задавани. Един от тях е този: “Ако Бог е всемогъщ, как може да бъде справедлив в съденето на хора за техните грехове?” Още един: “Ако човек е морално отговорен, как може Бог да предопредели всички събития?” Отговорът на Павел: “Замълчи!

Изпитай своето посвещение към Библията. Опитваш ли се да съдиш истината на Библията чрез своята си логика? Не се ли подчиняваш на думите на Павел?

За допълнително изучаване: Йов 9:12-15; 33:12-13; Ис. 29:16

Реклами

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s